Родители на гимназисти настояват за присъствено обучение

Родители на гимназисти изпратиха отворено писмо до премиера Бойко Борисов, образователния министър Красимир Вълчев, здравния министър Костадин Ангелов и главния държавен здравен инспектор доц. д-р Ангел Кунчев, в което настояват децата да тръгнат присъствено на училище от 12 ноември.

Родителите обясняват, че следят усложняващата се обстановка около пандемията и подкрепят усилията за опазване здравето и живота на ученици, учители и граждани, но в същото време са обезпокоени от рестриктивните мерки в заповедта на здравният министър.

“За всички упоменати в документа дейности и мероприятия (посещения в заведения и търговски центрове, конгреси, културни мероприятия и др.) се оставя възможност за присъственост. Единствено учениците в гимназиален етап следва еднозначно и безапелационно да преминат в обучение в електронна среда от разстояние (ОЕСР)”, мотивират се родителите.

Според тях, ако гимназии, които се намират в т.нар. “червени зони”, продължат с онлайн обучението за значителна част от училищата това на практика означава неопределено дълъг период, в който учениците няма да могат да се върнат в класните стаи.

“Най-сериозните ограничителни мерки са приложени към изключително малка група от обществото. Нереалистично е да се очаква това да промени хода на пандемията. Същевременно за тези 5% подобна мярка е съществена и води до значителни негативни последствия”, допълват родителите.

Техните наблюдения над децата им (които вече бяха в дистанционна форма на обучение през миналата учебна година) показват, че ОЕСР е ефективно за ограничен период от време – 2-3 седмици.

“След това учениците губят мотивация, концентрацията им значително намалява. Липсата на жив контакт с учителите води до непълноценно усвояване на учебния материал. Многото часове пред екран (около 10 ч. дневно – като се включат и домашните задания) водят до допълнителни негативни последствия върху здравето на децата – разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства. Липсата на общуване с връстници в по-дългосрочен план (над 2-3 седмици) води до апатия и понякога депресия”, пишат родителите.

Те допълват, че гимназистите през изминалата учебна година вече преминаха дълъг период на онлайн обучение и всички тези фактори възпрепятстват постигането на основополагащите цели на образованието.

Родителите посочват още, че в редица държави от Европейския съюз въвеждането на карантина засяга почти всички сфери на обществения живот, но училищата продължават да работят присъствено и към затварянето им се пристъпва като най-крайна мярка.

“Отчитайки гореизложените обстоятелства, за нас остава необяснима причината, поради която децата в гимназиален етап на образованието си (8-12 клас) следва да понесат като рестриктивна мярка най-голямата тежест в борбата с овладяване на пандемията”, посочват те.

Затова предлагат след изтичане на срока на заповед министъра на здравеопазването, учениците да бъдат върнати присъствено в училище и при засилени мерки, които да гарантират здравето и безопасността на учителите и учениците, като се следва досегашния подход и възможността да се действа локално и всяко училище да може да поиска преминаване към дистанционно обучение.

Коментирай