assorted-color hanging clothes lot

Как модната индустрия се промени в пандемичната ера

Светът на модата винаги е бил известен със способността си да изненадва и да прави нововъведения. В крайна сметка преоткриването и креативността са в основата на индустрията. Това се подразбира когато някои от най-големите модни къщи видяха пандемията не просто като предизвикателство, а като възможност за преосмисляне на статуквото.

От виртуални модни подиуми до завладяващи видеокампании, ето преглед на това как модната индустрия се справя с година като никоя друга.

През 2020 г. ревютата стават дигитални

С мерките за социално дистанциране, които се прилагаха през по-голямата част от 2020 г., модните къщи трябваше да станат цифрови, за да покажат своята креативност.

Balmain например знаеше, че повечето от големите имена в бранша няма да могат да присъстват на Седмицата на модата в Париж през септември. Затова вместо това екипът покани знаменитости като Анна Уинтър, Дженифър Лопес и Кара Делевин на видеоконференция във виртуален преден ред.

Louis Vuitton приключи Парижката седмица на модата в La Samaritaine, стар универсален магазин, който марката обновява от 2005 г. Въпреки че личното преживяване беше по-интимно преживяване от повечето години, екипът използва 3D камери и зелени екрани, за да създаде завладяващо шоу, което позволява на хората да се настройват от вкъщи – подход, който Николас Гескиер, креативният директор на модната къща, описва като „фигитал“, сливането на физическо и цифрово пространство.

Българския моден бранд Fabrizia Fashion промени част от маркетинговите си стратегии и включи в микса да присъства още повече в интернет. Подобри се присъствието на марката във Facebook & Google и се започнаха дейности по задържане на настоящите клиенти, както и намиране на все повече нови потребители за продуктите й. Мерките срещу пандемията и затварянето на моловете беше огромно предизвикателство не само за Fabrizia, но и за всички други ритейл бизнеси.

Отвъд канала, Лондонската седмица на модата беше първата, която се проведе изцяло онлайн. Шейсет и осем марки пуснаха най-новите си колекции в YouTube, много от тях на живо или с помощта на Premieres, функция, която позволява на зрителите да гледат нов видеоклип заедно със създателя, сякаш на премиера на филм или телевизионно предаване. Много марки също се възползваха от възможността да изтъкнат проблеми, далеч отвъд модата. Например Халперн отдаде почит на работниците от фронтовата линия, докато Бетани Уилямс замени традиционното шоу на модния подиум с видеоклип в YouTube, показващ работата, която върши с бездомните майки и техните деца.

В Милано 33 марки пуснаха новите си колекции в YouTube. Дългоочакваното сътрудничество между Миуча Прада и Раф Симънс започна със съвместно интервю за техния творчески процес, което зрителите на мрежата проследиха с голям интерес. Versace използва функции в раздела YouTube Community, за да споделя истории за своя проект за пътуване с океанска тема, Versacepolis. А Джереми Скот, креативен директор на Moschino, си сътрудничи с Creature Shop на Джим Хенсън, компания за визуални ефекти, за да построи писта, вдъхновена от куклена къща, и замени човешките модели с марионетки в естествен размер.

Мода в YouTube

Въпреки че 2020 г. беше цифрово повратна точка за модната индустрия, тя вече имаше силно онлайн присъствие преди пандемията. Между 2016 и 2019 г. броят на каналите в YouTube, посветени на модата, се е увеличил с 400%.

По традиция тези канали принадлежат на създатели в YouTube, които споделят любовта си към модата из платформата. Но напоследък топ модели като Ашли Греъм, Лили Олдридж, Карли Клос и Наоми Кембъл използват YouTube, за да дадат на зрителите поглед зад кулисите на света на модата.

Модните марки също започват да имат все по-голямо присъствие в платформата, създавайки оригинално съдържание и си сътрудничат със създатели. Ема Чембърлейн, моден инфлуенсър с почти 10 милиона абонати в YouTube, си партнира с Louis Vuitton, за да създаде изпълнен с хумор видеоклип за Седмицата на модата.

Марки и издатели също могат да бъдат намерени във вертикалата на YouTube за мода и красота. През различните седмици на модата през 2020 г. там бяха излъчени 205 предавания, събрали 100 милиона кумулативни показвания и 108 нови партньори, което е 900% увеличение от създаването на вертикалата през 2018 г. По време на седмицата на мъжката мода през юли 93 марки представиха своите колекции в YouTube; 58 от тези марки се появиха в платформата за първи път.

Отвъд модното шоу: Потапящото преживяване на Saint Laurent

За пускането на своята колекция за мъже пролет-лято 2021 г. Saint Laurent под ръководството на Anthony Vaccarello преоткрива стария формат на модната писта. За целта екипът засне шестминутен, силно хореографиран филм с негови модели на покривите на Париж, Ню Йорк и Пекин. Краткият филм, който комбинира както физически, така и дигитални елементи, завърши с модели, преминаващи по пиротехническа писта на фона на Айфеловата кула.

В допълнение към по-дългия филм, те създадоха завладяващо видео, което комбинира добавена реалност и 3D изображения, за да даде на зрителите спиращи дъха снимки на френската столица.

В YouTube за първи път зрителите бяха “дразнени” с шестсекундна версия на видеото. По-късно те получиха пълния шестминутен филм във формат TrueView. Накрая им беше показано 3D видео. Използвайки персонализирани аудитории, екипът успя да привлече фенове на седмицата на модата и да генерира 19,4 милиона гледания за всички видеоклипове.

В сложна година за компаниите дигиталната среда се превърна в средство за оживяване на творчеството. Докато в миналото модните марки можеха да очароват публиката на лични изложения, социалните дистанции и поръчките да останат вкъщи означават, че е трябвало да измислят нови, по-изненадващи и подобни на мечти начини за достигане до потенциални клиенти.

Трудно е да се каже как ще изглеждат бъдещите седмици на модата, след като пандемията приключи, но е вероятно това преминаване към дигитално да окаже силно влияние в бъдеще.

Коментирай