black vehicle

Турция започва да произвежда електромобили

Не е тайна, че Реджеп Тайип Ердоган отдавна мечтае за създаването на национален автомобилен бранд. Въпреки щетите, които COVID-19 нанесе на тази цялата индустрия, Турция все пак планира да започне производство на електромобили.

На фона на “свиването” на големите автомобилни концерни, на 18 юли в провинцията Бурса се състоя церемония по поставяне на основите на първият автомобилен бранд  с произход Турция.

Прогнозите за завършването на завода е 18 месеца, а излизането на първият електромобил SUV C се очаква да се случи в края на 2022 година, като таргета е произведени 1 милион автомобила за 15 години.

Това са цифри, на консорцуима TOGG, който ще се грижи за производството на електромобилите. От компанията се надяват, че производството им ще донесе приходи в турската икономика в размер на 50 милиарда долара годишно, а държавната администрация е обещала само тя да закупи 30 000 електромобила за служителите си.

Без значение от обстановката в глобален мащаб, Турция не смята да жали средства за постигането на целта си.

Доста от експертите са скептично настроени по този въпрос, защото смятат, че ходовете на Ердоган не са подтикнати толкова от икономичекса гледна точка, колкото от националистическото му управление. Припомняме че още през 2017 година държавният глава опредли липсата на турски автомобилен производител, като “позор”.

Въпросите определено са много, а отговорите липсват. Без съмнение най-големият проблем не е производството, а по-скоро дали цената ще отговори на различното ниво на доходност в обществото.

Професор Улусой смята, че TOGG може да бъде конкурентен на пазара само и единствено с помоща на държавните субсидии. “Новината за пускане на автомобил родно производство предизвика възторг у всички, но когато се сетигне до покупка на определена кола” – тогава възникват проблемите добави още професорът.

Автомобилният пазара в Турция също беше ударен един път преди пандемията от COVID-19, това се случи през 2018 година когато станахме свидетели на оргромен и рязък спад на турската лира, тогава 60 % от вноса се падаше на продажбата на леки автомобили, след пандемията от коронавируса този показател спадна до 40 %.

Ръководителят на турската асоциация на доставчиците на автомобили Алпер Канджа смята, че ще е нужен правилен и различен подход за да се убедят гражданите, че продуктът е с високо качество, тъй като турците към момента предпочитат чуждестранни марки.

Рискован ли е експеримента?

Изключително сложно е да се предвиди бъдещето на това начинание, просто защото момента и създалата се ситуация са доста деликатни и неблагоприятни за започването на нещо подобно. По данни последния четвърт век Турция се е превърнала в голям износител на леки автомобили, защото на нейна територия са открили заводи производители, като Фиат, Форд, Тойота, Рено, Хюндай и Хонда.

Рязкият спад в търсенето на автомобили засегна световният пазар, по данни на ACEA – Асоциацията на европейските производители на автомобили този спад е точно 38 %.

Коментирай